Методична скарбничка

Синквейн як прийом технології розвитку критичного мислення

        Сучасне життя диктує свої закони: мова людей стає діловою, навіть у щоденній обстановці, лаконічною, сухою, позбавленою образності, яскравості. Добре володіння словом є мистецтвом, якому треба вчитися не один рік. Від цього залежить і соціальний статус людини, і професійна кар'єра.    Людина в сучасному світі для того, щоб бути успішною повинна    володіти системою комунікативних якостей, вміти врівноважувати у своїй свідомості різні точки зору,  піддавати ідею  м'якому скепсису; об'єднувати активний й інтерактивний процеси; перевіряти окремі ідеї на можливість їх використання; моделювати  системи доказів, на основі яких базуються різні точки зору; переоцінювати  та переосмислювати поняття та різну інформацію та використовувати їх самостійно під час прийняття рішення. Таку  систему розумових стратегій і комунікативних якостей, що дозволяє ефективно взаємодіяти людині з інформаційною реальністю називають критичним мисленням. Формування критичного мислення передбачає створення базового ставлення до себе і світу, яке вимагає варіативної, самостійної, осмисленої позиції. Ця позиція значно підвищує надійність освіти, тому що вона стає усвідомленою і рефлексивною і  посилює комунікативний потенціал особистості. Одним з прийомів розвитку критичного мислення є синквейн[1].

       Синквейн з’явився   в моїй практиці більше десяти років тому.  Однією з найбільш складних тем в початкових класах є тема «Частини мови». Виникло питання: «Як легко, ненав'язливо, зрозуміло і в ігровій формі можна познайомити дітей з такими поняттями як слова-предмети (іменник), слова-дії (дієслова) і слова-ознаки (прикметники)?». На допомогу «прийшов» синквейн.

    Мої погляди та ідеї було опубліковано в таких виданнях:

Шпічкa Ю. O. Синквейн як прийoм технoлoгії рoзвитку критичнoгo мислення // Педaгoгічнa мaйстерність. – 2015. -  №1 (49).



[1] Шпічкa Ю. O. Синквейн як прийoм технoлoгії рoзвитку критичнoгo мислення // Педaгoгічнa мaйстерність. – 2015. -  №1 (49)

 Шпичка Ю. О. Синквейн как прием технологии развития критического мышления // Педагогическая мастерская. – 2015. - №2(38) – С. 10-14.

Режим доступу: http://stomfaq.ru/53362/53362.pdf

 

Знаходжу посилання на свою роботу, яка було опублікована в 2015 році, в курсових роботах студентів, в анотації до дисертації з вивчення англійської мови. З чого роблю висновок: ця технологія універсальна.

 

          На сьогоднішній день прийом критичного мислення – синквейн називають найсучаснішим, хоч відомий він давно.

      Дидактичний синквейн розвинувся в практиці американської школи у ХХ столітті під впливом японської поезії. Слово «синквейн» походить від французького слова, яке означає  «п’ять». Таким чином, синквейн - це вірш, що складається з п’яти рядків, який будується за правилами.   У цьому жанрі текст ґрунтується не на складової залежності, а на змістовній і синтаксичної заданості кожного рядка.

     Написання синквейна є формою вільної творчості, що вимагає від автора  вміння знаходити в інформаційному матеріалі найбільш суттєві елементи, робити висновки і коротко їх формулювати.

     Здатність резюмувати інформацію, викладати складні ідеї, почуття і уявлення в декількох словах - важливе вміння. Воно вимагає вдумливої рефлексії, заснованої на багатому понятійному запасі. При зовнішній простоті форми, синквейн - швидкий, але потужний інструмент для рефлексії, синтезу та узагальнення понять та інформації. Він вчить свідомо використовувати поняття і визначати своє ставлення до розглянутої проблеми, використовуючи всього 5 рядків. Цікаво використовувати синквейн і як засіб творчої  виразності. Складаючи синквейн, учень може звертатися до тексту змісту досліджуваної теми. При цьому завдання  кожного рядка є для нього своєрідними схемами орієнтовної основи діяльності, використовуючи які він виконує конкретний фрагмент завдання по складанню синквейну. Працюючи над синквейном, учень реалізує свої особистісні здібності: інтелектуальні, творчі, образні. Правильно складений синквейн має яскраво виражене емоційне забарвлення.

      Процедура складання синквейну дозволяє гармонійно поєднувати елементи всіх трьох основних освітніх систем: інформаційної, діяльнісної  та особистісно-орієнтованої. Поєднання різних систем і вміння учня складати синквейн з тієї чи іншої теми свідчить про ступінь володіння учням навчального матеріалу цієї теми, зокрема, є показником того, що учень:

     ü знає зміст навчального матеріалу теми;

    ü вміє виділяти найбільш характерні особливості досліджуваного явища,

        процесу, структури або речовини;

    ü вміє застосовувати отримані знання для вирішення нового для нього завдання.

      Синквейн  корисний учню - як інструмент для синтезування складної інформації,  вчителю  -   як зріз оцінки понятійного і словарного багажу учнів.  Синквейн  підсумовує інформацію, висловлює складні ідеї, відчуття і уявлення в декількох словах.           

      Ця технологія універсальна. Вона  може бути застосовна до текстів з будь-якого предмета, коли потрібно глибоко зрозуміти і осмислити його зміст. Використовувати синквейн можна при навчанні будь-якого предмету: на уроках літературного читання, української мови, інтегрованого курсу «Я досліджую світ», мистецтва.

      Отже синквейн - це особливий вірш, укладений в результаті аналізу і синтезу інформації. Думка, переведена в образ, що і свідчить про рівень розуміння учня. Це прийом, що дозволяє розвивати здібності, резюмувати інформацію, викладати складні ідеї, почуття і уявлення в декількох словах, вимагає вдумливої рефлексії. Це швидкий, але потужний інструмент для рефлексії.

       Універсальність цього прийому вражає. Він подобається всім учням. Я використовую синквейн на різних уроках та на всіх етапах уроку: на стадії виклику, осмислення, рефлексії. Ми пишемо синквейн, коли вивчаємо образи героїв, теорію літератури, говоримо про моральність, вивчаємо частини мови, розглядаємо проблеми екології, відношення між людьми. Це дає учням можливість сказати те, що вони думають, а мені зрозуміти наскільки глибоко дитина бачить і розуміє проблему, про яку ми говоримо.

     Складання синквейну вимагає від учня вміння знаходити в навчальному матеріалі найістотніші навчальні елементи, робити висновок і висловлювати все це в коротких висловах. Написання синквейну є формою вільної творчості, яка здійснюється за певними правилами.

      Важливо, що навчання матеріалу і його закріплення відбувається в ході виконання завдання - складання синквейну. Складаючи синквейн, учень реалізує свої особистісні здібності: інтелектуальні, творчі, образні та інші. Резюмувати інформацію, викладати складні ідеї, почуття і уявлення в декількох словах не дуже просто.

       При зовнішній простоті форми, синквейн - швидкий, але потужний інструмент    рефлексії,    мотиваційний елемент навчання.

Посилання на статтю:

https://drive.google.com/file/d/1f8LaJci-YCXS6lRzdpKGdxjCD8qUOw9I/view?usp=sharing

 

 

 

 

 

 

 

Роботи учнів 2-Б. 2019-2020

Презентація

Изюминки в нашей жизни

 

    Такое что   синквейн  я узнала очень давно, лет десять назад.

Для любопытных:  https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B2%D0%B5%D0%B9%D0%BD

 

Возникла проблема, как научить детей различать части речи.  Тут то и возник синквейн. Простота  построения синквейна  делает его одним из эффективных методов обучения и творческого развития ребёнка.  Не буду писать о его преимуществах ...

 

    В 2014 году решила поделиться с коллегами, написала статью, опубликовала на сайте.

А в 2015 году она неожиданно появилась в журнале "Педагогічна майстерність" (№1, 2015).  Мне крупно повезло.  Прислали 2 экземпляра журнала.  Спросите: "А гонорар?".  А зачем он нам, учителям?  Это ни к чему, это лишнее.  Заработная плата за то, что мы пришли в школу, чтобы просто 5-6 часов "поболтать" с учениками (по мнению современных родителей) ......  

 

"Настоящий творец должен быть голодным, тогда он может создать шедевр. Сытые шедевров не создают. Для того, чтобы хорошо думать, нужно быть несчастливым, а счастливые не думают, они просто живут" (Призрак музыки. Александра Маринина).

 

 

 

Ссылки на мою работу

Посилання на картинки:

 

https://illustrators.ru/albums/7601?slider_order=position

У світі український пісень

         

    Вашій увазі я пропоную інтегрований урок з позакласного читання та музики.

    Книжкове оточення має важливе значення в житті кожної людини, особливо маленької, бо активна самостійна робота з книжкою формує особистість, яка хоче зрозуміти навколишній світ і змінити його. І задача вчителя - допомогти дитині усвідомити саму себе: пробудити і розвинути закладені природою позитивні здібності, щоб дитина, ставши сама собою, виконала свій обов’язок – стала людиною.

   Нестандартні уроки допомагають вчителеві ввести дитину в різні сфери цього світу, навчити розуміти їх мову, допомогти, не запізнившись, визначити ту сферу, що найбільше відповідає її здібностям. Від вчителя такий урок вимагає колосальної підготовки, яке ведеться в позаурочний час. Дівчаток і хлопчиків треба навчити працювати з бібліотечним каталогом, з довідниковою літературою.

Чимало часу займає робота над розвитком у дітей вміння добирати літературні та музичні твори до книжкової виставки з теми уроку, організації малюнкового вернісажу, створення мультимедійних презентацій. Дуже цікаво, весело і плідно проходять заняття, під час яких учні з вчителем шукають необхідну інформацію в Інтернеті. Уроки музики і позакласного читання – незвичайні, особливі уроки, на яких діти вчаться спілкуватись, висловлювати свої думки, передавати емоції, ділитися враженнями, знайомляться з реаліями сучасного життя. Цей урок надає можливість маленьким учням розкрити свої здібності, наблизити себе до своєї мрії і зробити перший крок до її здійснення.

А вчитель повинен допомогти маленькій дитині стати яскравою, творчою особистістю, здатною орієнтуватись в світі сучасних технологій, шаленому ритмі життя. Задача безумовно складна, але посильна будь-якому вчителеві, якщо у нього є постійна потреба в самовдосконаленні, оскільки професія вчити когось невід’ємна від потреби щоденно і безперервно вчитись самому.

 

БІЛЬШЕ ФАЙЛІВ МОЖНО ЗНАЙТИ:

Конспект уроку:

https://docs.google.com/document/d/1ucE6CwPFjzZOweC3G_5ByDv0-6kYRnRdbUHEv3C5uUs/edit?usp=sharing

 

http://teacherjournal.com.ua/shkola/pochatkove-navchannya-ta-vixovannya/25911-ntegrovanij-urok-pozaklasne-chitannya--muzika-u-svt-ukranskix-psen.html

 

 

Інтегрований урок позакласного читання і музики
Вашій увазі пропонується інтегрований урок з позакласного читання та музики.

Книжкове оточення має важливе значення в житті кожної людини, особливо маленької, бо активна самостійна робота з книжкою формує особистість, яка хоче зрозуміти навколишній світ і змінити його, а музика формує естетичний смак, придає життю яскравості. На уроці учні не тільки знайомляться з музичними та літераурними творами, а й з світом телебачення, знайомляться з професіями журналіста, рекламного агента, літературного та музичного редакторів, телеведучого.
Сценарій уроку . У світі українських піс
Microsoft Word Document 123.0 KB
Аудіоматеріали до уроку
Аудіоматеріали до уроку (пісні і музична вікторина)у форматі mp.3
01_Ранкова пісенька shift.mp3
MP3 Audio File 1.4 MB
Що я люблю
04_Що я люблю.mp3
MP3 Audio File 3.5 MB
Пісня про черепах
03_Пісня про черепах .mp3
MP3 Audio File 2.7 MB
Словникова скарбничка
Основні літературні поняття і музичні терміни в кольровому варіанті
Slovnukova skarbnuchka.doc
Microsoft Word Document 642.0 KB
Таблички для музичної вікторини
Таблички для групової роботи під час музичної вікторини
Tabluchku.doc
Microsoft Word Document 43.0 KB
Анатолій Сердюк - поет і композитор
А. Cerduk-poet i kompozutor .ppt.pps
Microsoft Power Point Presentation 470.5 KB

ПРЕЗЕНТАЦІЇ ДО УРОКІВ

Ю.Ярмиш ,,Зайчаткова казочка” ЧИТАННЯ РЕЧЕНЬ З ВИВЧЕНИМИ БУКВАМИ
Презентацію можно скачати з моєї стіни в "Контакті"
ЧИТАННЯ 10 ЛИСТОПАДА 2014.doc
Microsoft Word Document 268.5 KB
Звуки [р], [р`]. Букви Р, р.
Навчання грамоти. 1 клас. Презентація.
Звуки [р], [р`]. Букви Р, р. Розвиток артикуляційно-вимовних вправ. Словниково-логічні вправи.
БУКВА Р,р rPoint.pptx
Microsoft Power Point Presentation 3.2 MB
Звуки [т], [т`]. Букви Т, т. Практичне ознайомлення зі словами – омонімами.
Навчання грамоти. 1 клас
Презентація. Звуки [т], [т`]. Букви Т, т. Практичне ознайомлення зі словами – омонімами.
Шпічка Ю. О.. Буква Т тppt.pptx
Microsoft Power Point Presentation 2.0 MB

Контакт

Запорожская гимназия № 46, 

кабинет 206